Klik hieronder op de vraag om het antwoord te lezen. Het antwoord verschijnt eronder.
Touringcarbedrijf
Brabant Expres
Stoelerij 2
4762 AN Zevenbergen
Telefoon Afd. Reizen:
088 – 50 60 310
Telefoon Afd. Busverhuur:
0168 – 330 700
Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag over de reis, bagage, touringcar of reservering? Lees dan hieronder of uw vraag er tussen staat. Indien uw vraag er niet tussen staat, verzoeken wij u vriendelijk uw vraag per e-mail te stellen aan info@brabantexpres.nl.
Algemeen
- Kan ik een stoel in de touringcar reserveren? Als u een boeking heeft gemaakt garanderen wij voor de hoofdboeker en medeboeker de zitplaatsen bij elkaar, zonder extra kosten.
Heeft u een medische reden voor een specifieke zitplaats? Neem dan s.v.p. contact met ons op.
Bij een groepsreis op maat is het reserveren van stoelen ook mogelijk. Informeer hiervoor s.v.p. bij uw contactpersoon. - Heeft Brabant Expres (Reizen) een afdeling gevonden voorwerpen?Ja. Indien u iets heeft verloren dan kunt u dit op de eerstvolgende werkdag aangeven (telefonisch/ e-mail - s.v.p. NIET ons noodnummer gebruiken. Dit is uitsluitend voor noodgevallen!). De gevonden voorwerpen worden 2 maanden bewaard. Daarna worden de gevonden/verloren spullen aan een goed doel geschonken.
Bagage
- Hoeveel bagage mag ik meenemen?U mag 20 kg. ruimbagage en 8 kg. handbagage meenemen.
- Mag ik een scootmobiel meenemen? Ja, bij een compleet verzorgde reis u kunt dit vooraf aanvragen. Neem s.v.p. contact met ons op over de mogelijkheden.
- Mag ik een kinderwagen meenemen?Ja, mits deze opvouwbaar is en onderin het bagageruim van de touringcar past.
- Mag ik een rollator meenemen?Ja, deze mag u gratis meenemen. Geef dit wel even aan bij de boeking in het laatste opmerkingen veld.
Betaling
- Ik heb de betaling handmatig of via internetbankieren overgemaakt. Wanneer krijg ik een bevestiging? Als je de betaling hebt overgemaakt dan kan het even duren voordat dit bij ons is verwerkt. Hou rekening met ca. 7 dagen. TIP: Kijk even bij je eigen bank. Is de betaling afgeschreven? Dan kun je ervan uitgaan dat wij het bedrag ook ontvangen.
- Mijn iDeal betaling is niet gelukt. Blijft mijn boeking dan wel staan?Ja. Geen zorgen. Als de iDeal betaling niet is gelukt, dan ontvang je binnen ca. 2 werkdagen een bevestiging/factuur. Je kunt de betaling dan zelf aan ons overmaken onder vermelding van je factuur/boekingsnummer.
- Kan ik contant of per pin betalen bij de chauffeur?Nee. De reis moet vooraf betaald zijn.
- Kunt u een Tikkie sturen voor de betaling?Nee. U kunt via iDeal bij boeken betalen of, indien dit niet is gelukt, via factuur die u vanzelf ontvangt binnen ca. 2 werkdagen na boeking.
Boeking
- Wat als mijn reis niet doorgaat wegens te weinig deelnemers?Wij bieden u altijd een alternatief. Dit kan een andere datum zijn, een andere reis of bestemming. Indien geen enkel alternatief voor u mogelijk is, dan krijgt u uiteraard uw geld terug.
- Wanneer hoor ik of mijn reis doorgaat?Wij gaan ervan uit dat elke reis doorgaat en versturen uiterlijk 1 dag voor vertrek een deelnemersbewijs.
Hierin staat de actuele vertrektijd, opstapplaats etc.
- Ik ben minderjarig. Kan ik dan wel reserveren?Ja. Je ontvangt na reservering een toestemmingsformulier die je ouders/ voogd in moeten vullen. Dit ingevulde document moet je aan ons mailen en 1 exemplaar neem je mee op reis.
(m.u.v. bepaalde reizen) - Kan ik mijn opstapplaats wijzigen?Ja. Dit kan kosteloos tot 24 uur voor vertrek (tijdens kantooruren).
- Kan ik mijn datum wijzigen bij een dagje uit?Nee. Dit wordt beschouwd als annulering.
- Kan ik (kosteloos) annuleren? Nee. De annuleringskosten zijn conform ANVR voorwaarden, tenzij anders vermeld. De annuleringskosten bedragen:
- bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag:100% van de (aan)betaling van de reissom;
- bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.
De eventuele premie voor een annuleringsverzekering ontvangt u niet terug. De reisverzekering wordt wel gecrediteerd mits 1 dag voor vertrek. - Ik ben ziek en kan niet op reis. Krijg ik mijn geld terug?Nee. U kunt de reis annuleren tegen de geldende annuleringsvoorwaarden. Wij adviseren om een annuleringsverzekering bij boeking af te sluiten.
- Waarom zie ik geen korting voor RotterdamPAS of Jeugdvakantiepaspoort?De korting wordt verwerkt door het invullen van RotterdamPAS nummer of JVP nummer TIJDENS de boeking. Vul dus op bij STAP 2 uw nummer in en klik op "verder naar de opties" (de volgende stap in het boekingsproces) en de korting wordt automatisch verwerkt.
- JEUGDVAKANTIEPASPOORT: ik krijg een foutmeldingLet op: Tijdens het boeken van een reis van Jeugdvakantiepaspoort is het van belang dat deelnemers op volgerde van leeftijd worden geboekt. Dus de oudste deelnemers bovenaan, daarna de op 1 na oudste etc. etc.
- Kan ik een stoel reserveren?U kunt bij uw boeking bij opmerkingen een voorkeur doorgeven. Een voorkeur is echter niet gegarandeerd. Indien er een medische noodzaak is om een bepaalde plaats te reserveren, verzoeken wij u vriendelijk een e-mail te sturen aan: reizen@brabantexpres.nl met uw toelichting. Er kan een toeslag worden berekend om uw zitplaats te garanderen.
Brexit
- Wat u allemaal moet weten over de BrexitVeelgestelde vragen over douaneregels die vanaf 1 januari gelden bij terugkeer uit het Verenigd Koninkrijk
Vanaf 1 januari 2021 gelden bij terugkeer uit het Verenigd Koninkrijk de douaneregels voor bestemmingen buiten de Europese Unie. Hoewel reizen momenteel wordt afgeraden, informeert de Nederlandse Douane reizigers wel over de nieuwe regels die vanaf 1 januari 2021 gelden voor reizen vanuit het VK. Uit een recente peiling onder 1.289 reizigers met affiniteit met het VK blijkt dat er nog veel onwetendheid is over de gewijzigde regels. Om reizigers te informeren, zet de Douane acht veelgestelde vragen van reizigers op een rij.
1. Welke landen horen bij het Verenigd Koninkrijk?
Landen die horen bij het VK zijn Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland.
2. Welke douaneregels wijzigen per 1 januari 2021 voor eten en drinken?
Zuivelproducten zoals Cheddar en clotted cream mogen na 1 januari 2021 niet meer mee terug naar Nederland. Ook niet als ze vacuüm verpakt zijn. Dat geldt ook voor alle vlees- en de meeste visproducten.
3. Wat zijn de regels voor sigaretten en alcohol?
Vanaf 1 januari 2021 mag je per persoon 1 liter sterke drank en 1 slof sigaretten onbelast meenemen naar Nederland. Wil je meer meenemen, dan betaal je daarover belasting.
4. Wat houdt de 430-regel in?
Wanneer aankopen samen duurder zijn dan € 430, betaal je daar bij terugkomst in Nederland belasting over. En reis je op de heen- of terugreis met € 10.000 of meer aan contant geld? Dan moet je hiervan aangifte doen bij de Douane.
5. Verschillen de douaneregels per vervoersmiddel?
Nee, de Nederlandse douaneregels zijn hetzelfde voor alle vervoersmiddelen. Hier krijg je mee te maken als je vanuit het VK met een directe verbinding naar Nederland reist. Dit kan per vliegtuig, ferry en met de trein.
6. Mag mijn huisdier na 1 januari 2021 nog mee op vakantie naar het VK?
Ja, ook na de overgangsperiode mag een hond, kat of fret mee op vakantie naar het VK. Houd er rekening mee dat de regels voor het meenemen van huisdieren waarschijnlijk wijzigen per 1 januari 2021. Houd hiervoor de website van de NVWA in de gaten en voorkom dat je huisdier in quarantaine wordt geplaatst. Ook mogen bepaalde hondenrassen zoals de pitbull terriër het VK niet in.
7. Kan ik vanaf 1 januari 2021 met een ID-kaart naar het VK reizen?
Reizen van en naar het VK met een ID-kaart wordt mogelijk uitgefaseerd in 2021. Een ID-kaart is dan niet langer geldig, je hebt een paspoort nodig.
8. Waar staan de douaneregels die vanaf 1 januari gelden?
Vanaf 1 januari komen de gewijzigde douaneregels in de Douane Reizen app. Hier kun je per onderwerp eenvoudig checken welke wat de regels zijn. Twijfel je alsnog? Deel je een vraag of foto dan via Facebook of Twitter met de Douane.
Bereid je ruim voor een reis naar het Verenigd Koninkrijk voor en bezoek www.wijsopreis.nl of download de Douane Reizen app. En check voor de heenreis ook de douaneregels van het VK op: gov.uk/transition.
Offerte
- Waar is een vanaf prijs op gebaseerd bij groepen?Groepen zijn er in allerlei vormen; Van klein tot groot, reizend in verschillende periodes, vanaf verschillende vertrekpunten en naar diverse bestemmingen. En dit zijn slechts enkele variabelen waarbij ook rekening gehouden moet worden met partners (leveranciers). U zult begrijpen dat niet elke variabele te vertalen is naar een vaste prijs per persoon. Op onze website werken wij daarom, zoals elke reisorganisatie, met zgn. ‘vanaf prijzen’. Vraag gerust een offerte aan en laat u verrassen door scherpe prijzen én de beste service!
Reis
- Welke route rijdt de bus naar mijn bestemming?Onze routes worden kort voor vertrek bepaald op basis van het aantal reizigers. De route kan dus per reis verschillen en kan telkens anders zijn.
Brabant Expres Reizen is niet aansprakelijk voor eventuele parkeerkosten of onvoorziene situaties omtrent werkzaamheden etc. U bent zelf verantwoordelijk voor de voorbereiding van uw reis naar uw opstapplaats. - Moet ik betalen bij een opstaplocatie voor parkeren?Er kunnen parkeerkosten worden gerekend bij de door u gekozen opstaplocatie. Wij adviseren u vooraf goed te controleren of er kosten verbonden zijn aan parkeren.
Brabant Expres Reizen is niet aansprakelijk voor eventuele parkeerkosten of onvoorziene situaties omtrent werkzaamheden etc. U bent zelf verantwoordelijk voor de voorbereiding van uw reis naar uw opstapplaats.
Reisdocumenten
- Over welk reisdocument moet ik beschikken. Een paspoort of ID bewijs?U dient altijd in het bezit te zijn van een geldig paspoort of identiteitskaart. Zorg er s.v.p. voor dat u deze documenten altijd bij de hand hebt (in uw handbagage). Heeft u geen Nederlands reisdocument, dan dient u zelf bij de desbetreffende instanties te informeren of uw buitenlandse document een geldig reisdocument is naar het land van bestemming.
Wij adviseren u ook altijd een kopie van uw reisdocument mee te nemen (met daarop het woord 'KOPIE' geschreven. Mocht u onverhoopt uw reisdocument kwijtraken dan heeft u tenminste een kopie voor een aanvraag voor een eventueel nooddocument.
Voor sommige bestemmingen kan het noodzakelijk zijn dat uw reisdocument bij aankomst of terugkeer in Nederland nog enkele maanden geldig is. Wij adviseren u hierover tijdig maar bent u zelf verantwoordelijk voor de juiste informatie. Deze kunt u vinden op o.a. visum.nl. - Ontvang ik een deelnemersbewijs/ ticket?Ja, je ontvangt uiterlijk 1 dag voor vertrek een deelnemersbewijs per e-mail. Hierin staat de definitieve vertrektijd etc. en eventuele handige informatie.
- Wanneer krijg ik een ticket of deelnemersbewijs?Je krijgt uiterlijk 1 dag voor vertrek een deelnemersbewijs per e-mail. Indien je een entreeticket of excursie hebt bijgeboekt dan ontvang je deze van de chauffeur/reisleider op de dag van vertrek.
- Kan ik alleen het entreebewijs krijgen als ik met eigen vervoer reis?Nee. Dit is niet mogelijk. U boekt een busreis met daarbij een ticket. Er worden geen uitzonderingen.
Touringcar
- Met wat voor touringcar ga ik op reis?Brabant Expres Reizen heeft een eigen, moderne vloot met luxe touringcars. Al onze touringcars beschikken over een bar, TV/DVD installatie, toilet en airconditioning.
Daarnaast heeft elke touringcar luchtvering om uw reis zo comfortabel mogelijk te laten verlopen, gordels, dubbele beglazing, verstelbare rugleuningen én voetsteunen.